sunnuntai 18. elokuuta 2013

Gradarassa ja rannalla

Lomatarina jatkuu ja kuten alussa sanoin, nämä tulevat nyt erittäin epämääräisessä järjestyksessä, vaan haitanneeko tuo mitään.

Maanantai-iltapäivänä ennen varsinaisia retkipäiviä lähdettiin ihan itsekseen käymään läheisessä Gradaran linnassa bussilla. Bussi jätti kukkulan alle ja siitä kiivettiin ylös linnaan. Katsoppas vain kuinka ihanan puhdas sininen taivas onkaan!

Kukkasin (tekokukkia) koristeltu portti johti ilmeisesti ravintolaan, jossa näkyi samanlaista kukkakoristelua olevan yltympäriinsä.

Kyllä näitäkin maisemia kelpasi katsella.

Tietysti elinkeino täälläkin on näinä päivinä kaupankäynti ja paljon pikkuliikkeitä ja ravintoloita oli kävelyteiden varsilla.

Vanhat kivirakennukset ovat ihastuttavia.

Ja tämä kirkko, mielellään hetkeksi täällä istahti hengähtämään...

... ja kattoholvien maalauksia ihastelemaan.

Paluumatkalla bussi kulkikin sitten eri reittiä ja vahingossa huristeltiin naapurikaupunki Pesaroon saakka, onneksi busseissa tuolla on ilmastointi... Ehdittiin Pesaron linja-autoasemalta samaan aikaan lähtevään bussiin, joka meni rantareittiä Cattolicaan, joten pääsimme "kotiin" ihan mukavasti ja tulipahan siinä samalla ylimääräinen kiertoajelu tehtyä samaan rahaan :) Bussimaksu taisi olla 1,50 tai 2 eur.

Taisipa olla saman päivän ilta, kun söimme tässä ravintolassa, osa pöydistä oli kävelykadun toisella puolella, jossa mekin istuimme. Ruokaa ei tullut kuvattua, mutta hyvää se oli joka kerta, täällä taidettiin tilata molemmille Hawajinleike lisukkeineen, se oli todella ohut ja suurikokoinen, hyväähän se oli. Samoin hyvää oli muukin ruoka lomaviikon aikana, pizzaa ja pastaakin syötiin, sitähän siellä oli paljon tarjolla.

Retkipäivien jälkeen meillä oli kolme päivää ihan vain oleiluun, joten rannallakin tuli oleiltua monta monta tuntia. Ja uimassa käytiin Adrian meressä monta monta kertaa, oli ihan pakko välillä mennä mereen, kun oli niin kuuma ja se vasta mukavaa olikin!

Aiemmissa rantalomakohteissa on rantatuolien maksu tultu perimään paikalta, minkä on valinnut, vaan tuolla olikin erilainen käytäntö. Jokaisella numeroidulla rannalla oli toimisto ja paikka oli käytävä sieltä varaamassa ja maksamassa. Paikka oli sitten koko päivän käytössä, ja olisi saanut käydä vaikka välillä siestaa viettämässä ja tulla sitten takaisin.

Oli myöskin muutama maksuton "pyyheranta" jossa ei siis ollut tuoleja varattavissa, yhtenä päivänä kävimme sellaisella rannalla, vaan eihän siellä yhtä kauaa viihtynyt kuin tuoleissa varjon alla.

Tuo kukkakassi ostettiin paikallisesta kaupasta ja osoittautuikin tarpeelliseksi, sopivan kokoinenkin.

Rantaa riittää silmänkantamattomiin, 3 km pituudelta. Vaikka kuvassa näkyy pilviä taivaalla, aurinko paistoi niin että aurinkorasva oli hyvinkin tarpeen.

Lähettyvillä oli rantabaari, josta sai kylmää juotavaa, jäätelöä, pientä suolaista syötävää sekä muhkeita salaattiannoksiakin.

Siinä tämänkertaiset, eikä siinä vielä kaikki, vielä on jokunen kuva jotka tänne laitan jonain iltana.

1. Järjestys ei haittaa lainkaan.
    Mielenkiintoisen näköinen tämä Gradaran linna. Muutaman päivän lepo rannalla oli varmaan ihan paikallaan retkien jälkeen.

Hienoja kuvia tässäkin postauksessa.

1. Kiitos Sirpa, rantakohteessa on sitä rantaelämääkin muistettava viettää ja lepo oli tervetullutta :)

2. On upeita kuvia ja järjestyksestä ei tarvitse lukua pitää, on hauska katsella hienoja nähtävyyksiä ja sitä valon määrää! Tuli kiva bussireissukin tehtyä:)

1. Se bussiajelu oli kyllä aika jännä juttu - Ihmisiä tuli ja meni ja me vain istuskeltiin kyydissä kaikessa rauhassa :) Valoa ja "avaruutta" riitti, ja tuo huikaisevan sininen taivas!

Pienikin kommentti piristää :)