tiistai 12. heinäkuuta 2011

Lomatunnelmia

Pieni lomareissu on nyt loman alkajaisiksi tehty. Ajatuksena oli että oltaisiin voitu vielä tulomatkalla yöpyä jossain, mutta kun näin vesisadekeli tuli, palattiin suorinta tietä kotiin. Kukat on tosiaankin saaneet kasteluvettä sillävälin, ehkä liikaakin...

Menomatka sunnuntaina sujui helteestä huolimatta mukavasti, onneksi autossa on ilmastointi. Matkaan meiltä tuonne Töysään menee kuitenkin monta tuntia, kun välillä pysähdyttiin syömäänkin.

Mökkivaraus tehtiin jo hyvissä ajoin keväällä kahdeksi yöksi paikalliseen lomakylään. Varauksiin oli kuitenkin tullut jotain sekaannusta (hääseurue, joka yllättäen halusi yöpyä vielä yhden yön ko. mökissä...). Saimme kuitenkin ensimäiseksi yöksi ihan kohtuullisen mökin, muuten samanlainen kuin varaamamme, paitsi ilman omaa wc'tä ja suihkua. Mutta yhteinen "huoltorakennus" oli mökin lähellä, joten ihan ok, ja toiseksi yöksi saatiin mökki kaikilla mukavuuksilla.

Paikassa oli uimaranta ja uimassa käytiin molempina päivinä, lapset useampaankin kertaan. Saimme saunavuoron rantasaunaan vielä korvauksena varaussekaannuksista, ja sehän sopi hyvin :) Makkaraa paistettiin ulkogrillissä molempina iltoina, nyt taitaakin olla tämän kesän makkarat grillattu.

Ensimäisenä iltana saatiin katsoa näin kaunista auringonlaskua kuuman päivän päätteeksi. Jannen kanssa mentiin ihan rannalle asti niin kauaksi aikaa kunnes aurinko oli laskenut, emmekä olleet ainoita ihastelijoita, pari lasta oli vielä uimassakin.

Mökkikuistilta kuvattuna vielä viimeisiä hehkutuksia taivaanrannasta.

Tuuriin totta kai kun kerran niin lähellä majoituttiin. Aamupäivällä käytiin shoppailureissu ja samalla lounastettiin.

Kuin paraskin paparazzi, kävin kävelemässä ja nappasin kuvan tästä loistokkaasta kartanosta.

Puron ylittävään kaarisiltaan oli matkailijat muutaman lukon virittäneet ikuisen rakkauden merkiksi, vai lienevätköhän kaikki itse isännän ripustamia :)

Toisessa rannassa, jossa kävimme muutaman kerran Leeviä uittamassa, huomasin lumpeenkukkia.

Muu perhe pallottelee jo pihamaalla kun minä vasta kameroineni olen rannasta tulossa. Iltaisin alueen keskellä pihanurmikolla oli iltaisin varsinaiset jalkapallopelit käynnissä, kun paljon pieniä poikia ja tyttöjäkin paikalla :)

Leevillä oli hyvät oltavat reissussa, kun uimaankin pääsi ja monet kerrat kävelytettiin ympäristössä. Pihalla täytyi pitää kuitenkin kiinni, tottakai yleisellä alueella jossa paljon majoittujia ja lapsia.

Pari kertaa tassu tai antura meinasi jäädä terassilautojen väliin ja silloin pääsi vinkaisu, onneksi ei pahasti käynyt kuitenkaan.

Oma peti mukana :)

Tämä vasta hauska juttu oli. Huomattiin rantaan mennessä että puussahan on peikko! Sitten niitä alkoi löytyä vähän joka puolelta :) Tuossa varaston seinän kolossa huomasin peikon kun oltiin makkaraa grillaamassa. Seuraavana päivänä samassa kolossa olikin ihan toinen peikko ja tuo puun oksassa roikkuva oli siirtynyt eri paikkaan. Grillin kulmille oli myös ilmestynyt yön aikana vähän suurempi peikkopoika, josta en harmikseni kuvaa saanut otettua (ei kamera mukana, sitten unohdin ja lähtiessä satoi...)

Luulenpa että peikkojen siirtymisen selittää joku peikon etsintäjuttu, jotkut lapset taisivat illalla peikkojen etsinnässä olla. Tosi kiva idea! Tai sitten ne peikot yön aikana liikuskelevat ja jäävät paikoilleen kun joku aamulla näkee... :)

Tämä reissutarina taitaa jatkua vielä toisessa postauksesssa, nyt nimittäin on minun saunaan menoaika.

Heippa!

1. Huikeita maisemia ja näkymiä olet ikuistanut matkallasi.

Itse olen myös muistanut kameran tällä kertaa...ja ottanut jo muutaman kuvankin. Tämä digiaika vaan tekee sen, että kuvat jäävät koneelle, eikä niistä tule teetettyä paperikuvia. Tai minulle ainakin käy niin.

2. Ihana tuo aurinkon lasku,mukavia nuo peikot,hyvää lomaa<3

3. Ihanassa paikassa olette lomailleet, auringonlasku ihan huippu :)
    Ei tainnut kuuluisa poikamies näyttäytyä Tuurissa :D

4. Voi itku, näin lähellä kävitte! olisimpa tiennyt niin kahville olisin kutsunut. Ei olisi enään ollut kuin kivenheitto matkaa. Sepäniemessäkö olitte majoittumassa?
    Oikein kivaa viikonloppupuolta teille!

5. Kattojen yli; Tosi mukavaa välillä päästä näkemään vähän muutakin Suomea, ihanat maalaismaisemat löytyikin :) Kyllä, paperikuvat on meilläkin nyt historiaa, ei tule tehtyä ja kone pursuilee näitä digikuvia.

Kiitos ritva, tosi kaunis oli auringonlasku, toisena päivänä paljon vaisummat näkymät. Minäkin riemastuin noista peikoista :)

Tuula, kyllä vain oli ihana paikka! Ei näkynyt poikamiestä :) Helikopteri sinne laskeutui ja pörräsi ilmassa myöhemminkin, ne taisivat kuitenkin olla yleisölennätyksiä, ehkä.

mummeli, juu Sepänniemessä oltiin, eipäs tiedetty että nämä on teidän kauniita kotimaisemia, ihanaa seutua! Samoin hyvää viikon jatkoa sinnepäin!

Pienikin kommentti piristää :)