perjantai 3. kesäkuuta 2011

Kesä

Nyt on sitten kesä ja kesäkuu. Huomenna koululaiset saavat todistuksensa ja kirmaisevat kesälaitumille!

Näin lämpöiseltä näyttää kalenterin kesäkuu. Ulkona on tänään melkoisen kova tuuli, vaikka aurinko paistaakin.

Mennäänpäs vielä hetkeksi viime tiistaihin:

Pääsin työkaverini kanssa osallistumaan tällaiseen "kevätretkeen". Oli todella mukavaa vaihtelua ja ohjelmaa koko päiväksi! Kohteissa paikallinen opas aina selitti ja kertoi perusteellisesti historiaa myöten.

Tietomaassa ei ole tullut käytyä ainakaan vuoteen (tai kahteen). Nyt ei kylläkään kierretty kuin musiikkinäyttely, jossa kokeiltiin monenlaisia "laitteita", ja vähän kierreltiin muita tiloja. Tuolta tornista järjestetään köydellä laskeutumista, huh en ihan äkkiä menisi kokeilemaan.

Vielä pari kuvaa tietomaasta, Oulun sinfoniaorkesteri ja pari pientä dinosaurusta.

... ok, iso dinosauruskin halusi kuviin.

Ainolan puistossa opas kertoi meille mm. Oulun vanhoissa rakennuksissa asuvista "rouvista" eli kummituksista, monella talolla kuulosti olevan omansa. Kuvissa näkyy lohiportaat, joita pitkin kalat pääsevät nousemaan merestä Oulujokeen, jos hyvin sattuu, nettikamerasta voi kalan nähdä livenä :)

Sitten vierailtiin Toppilan rannassa Oulu-laivassa, jossa "vanhat merikarhut" kertoilivat meille laivan tarinaa. Saatiin kierrellä vapaasti laivan sisätiloissa, joihinkin hytteihinkin päästiin kurkkaamaan, samoin sviittiin, saunaan, keittiöön, salonkiin... yllättävän paljon kaikenlaista mahtuu tuollaiseen laivaan! Mutta portaat on kapeat ja jyrkät, varovaisesti piti kulkea.

Matka jatkui bussilla Karting Centeriin, jossa meille tarjottiin lounas, lohikeittoa lisukkeineen, hyvää oli! Jokaisessa paikassa tähänkin saakka oli aina jotain pientä syötävää tarjolla, ei päässyt ainakana nälkä yllättämään :) Halukkaat saivat ajaa karting autoilla, minä muutaman muun kanssa jätin tämän hauskuuden väliin ja tyydyin katselemaan.

Ja matka bussilla jatkui kohti Kiiminkijokea ja Koitelin retkeilyaluetta. Bussissa tulikin sitten YLLÄTYS, kun opas kertoi että "päästään" vähän kokeilemaan koskenlaskua! Huh, alkoi pikkuisen jännitys tiivistymään :)

Perillä paikallinen yrittäjä / opas kävelytti meitä ympäri upeita maisemia ja leveitä pitkospuita. (Harmitti kun laukut piti jättää bussiin ja kamera jäi siis laukkuun) Saavuttiin yläjuoksulle, mihin meille oli varattu sadetakit ja -housut, kumisaappaat, villasukat, hanskat, pelastusliivit ja kypärät - Ja kolme nuorta kipparipoikaa! Ja näinhän siinä kävi:

Tuo voisi olla yksi meidän kolmesta kumiveneestä - tuollaisella mentiin, välillä poikittain ja välillä vähän kiven kautta. Kippari huuteli melomisohjeita ja vesi roiskui... täytyy nyt vissiin mainita että minä "arkajalka" en melonut, vaan olin meidän veneen kyytiläisenä. Melojat nimittäin joutuivat istumaan tuossa reunalla ja yksi kyytiläinen sai olla per vene.

Oli kyllä hieno kokemus! Eikä se vielä siihen päättynyt - Koskenlaskun jälkeen samaiset kipparipojat ja opas keittelivät meille suuressa kodassa Nokipannukahvit, paistoivat makkarat ja vielä tarjoilivat kaiken meille retkeläisille, jotka vain istuskeltiin porontaljoilla. Siitä sitten yhtä kokemusta rikkampana lähdettiin bussin kyydillä takaisin kohti kaupunkia.

1. Tuo koskenlasku, kaikkine muine ohjelmineen
    oli varmaan mieleenpainuva kokemus.
    Kai sentään vähän huusit koskenlaskussa?
    On sinulla ollut hauska päivä!

2. Mikä päivä!! Minäkin haluan :) Mielenkiintoista ohjelmaa teillä on kyllä ollut koko päivälle. Kyllä muakin olisi kovasti jännittänyt tuo koskenlasku!
    Päivi

3. Upeen ja mukavan mielenkiintoisen retken teit! Onneksi on tämä blogi, missä pääsee mukaan noille reisuille...kiitos...;)

4. Kivaa vaihtelua arkeen tuollainen järjestetty retki, kun ei tarvitse muuta kuin nauttia osallistumisesta ja tarjoiluista! Koskenlasku varmaan oli jännittävä! Kävin kurkistamassa myös kalojen liikkumista livenä! Hienoa!

5. Monipuolinen retki! Tuo koskenlasku näyttää kyllä aika hurjalta!

6. Kyllä vain, paljon mahtui yhteen päivään. Ja sirpa, kyllä taisin vähän huutaa :)

Päivi, oppailla on mielenkiintoista kertottavaa, jopa Oulusta :) Tuollainen olisi hyvä virkistyspäivä työpaikalle, tosin vähemmällä määrällä kohteita, ettei aikataulu ahista.

Näin me Maikku päästään kokemuksia jakamaan blogeissa puolin ja toisin :)

Sirkka, tämä oli tosiaan vaihtelua, ja vähän tarpeeseenkin virkistys. Minä en ole vielä onnistunut kalaa näkemään kamerassa vaikka kurkkinut olen, ehkä vielä tärppää :)

Johanna, koskenlasku oli aika hurjaa, vaikka ei pahimmista koskista mentykään. Varsinkin kun kippari luetteli ennen lähtöä kaikki mahdolliset onnettomuudet mitä voi sattua ja miten sitten pitää toimia :)

7. Kyllä on ollut ikimuistoinen päivä. Museovierailut ovat hyviä silloin kun saa sen opastuksen kanssa. Silloin se on mielenkiintoisempaa ja merkityksellisempää.
    Aivan ihana koskenlaskureissu ja miten hienosti on pelannut tarjoiluineen kaikkineen.
    Kiitos matkasta.

8. Kiitos kommentista Leenamarketta! Oppailta saa tosiaankin paljon tietoa. Oli hieno reissu!

Pienikin kommentti piristää :)