torstai 18. marraskuuta 2010

Taidetta kirjoissa

Taidekirjoja on kertynyt minulle useita, joten saavat nyt olla aiheena tälle kirjoitukselle. Tai nämä ovat pikemminkin maalausoppaita, mutta niissä esitellään paljon taidetta, kuuluisia taiteilijoita ja heidän maalauksiaan.



1) Tämä oli ensimäinen maalauskirja, jonka ostin jo monta vuotta sitten ja tutkailin illat pitkät ennen kuin uskoin, että voisin ehkä oppia kaikkia näitä aineita ja tarvikkeita itsekin käyttämään.



Vieläkin tätä kirjaa on kiva lueskella ja tutkia maalausten yksityiskohtia.



2) Tässä pienessä ja edullisessa kirjassa kerrotaan öljyvärimaalauksen perusteet ja on paljon havainnollisia esimerkkejä vaihe vaiheelta esimerkiksi asetelmien maalauksesta.




3) Tämä pienikokoinen öljyvärimaalauksen tietokirja on juuri sitä mitä lupaakin. Erityisesti pidän tässä kirjassa olevista värien sekoitustaulukoista, joista voi aina etsiä tietoa ellei kokeilemalla löydä sopivaa värisävyä. Tämä tuli ostettua, kun joku oli tämän tilannut Suomalaiseen kirjakauppaan, mutta ei ollut noutanutkaan, ja minä sopivasti menin kyselemään hyvää opasta, joten kuka lieneekään tämän minulle tilannut :)


Samaisessa tietokirjassa kerrotaan esim. maalausveitsen käytöstä. Tätä pitääkin minun jonain iltana opiskella, kun seuraava aihe meillä maalaustunneilla on tehdä talvimaisema maalausveistä käyttäen. Ensin minun on ostettava uusi maalausveitsi, kun entisen reunoihin on tullut koloja, mitä lienen sillä vääntänyt... Mielenkiintoista tulee olemaan kokeilla maalauksessa!




4) Tämä kirja tuli ostettua, kun etsin tietoa Flaamilaisesta maalaustavasta, eikä siitä oikein mitään löytynyt. Sattumalta sitten tämä kirja osui käsiini ja tässä onkin hyvin kerrottu kuvien kanssa ko. tekniikan alkuvaiheista. Toki kaikkea muutakin mielenkiintoista varsinkin vanhoista mestareista löytyy tästä kirjasta.




5 ja 6) Nämä kaksi ovat "tietojättejä" sanan mukaisesti, ainakin tuo vasemmanpuoleinen on hyvinkin suurikokoinen ja painava kirja. Ray Smithin kirjasta löytyy hyvin vastauksia kaikenlaisiin kysymyksiin mitä maalauksesta voi mieleen juolahtaa, samoin muistakin kuvataiteen tekniikoista. 



Tuli selattua vielä omaa ensimäistä luonnoskirjaani, ja metson luonnoksesta muistin että olenhan minä metson maalannutkin. Tästä voi kait sanoa vain että aina ei voi onnistua :)

Tosiaan tämä on ensimäisiä maalauksiani muutamien vuosien takaa ja maalauspohjakaan ei ollut paras mahdollinen, alkuun suorastaan hylki väriä, vaikka pohjustuksen piti passata öljyvärille. Tuo pyrstön ympärys on valkoinen siksi, kun pienensin pyrstöä ja koko taulu jäi lopulta viimeistelemättä.

Eilen olin pitkästä aikaa maalaustunnilla, onneksi sain mentyä, oli mukava maalata pienen tauon jälkeen ja sain "Kultasadetta" askeleen eteenpäin, en kuitenkaan vielä aivan valmiiksi.

Hyvää viikonloppua!

3 kommenttia:

  1. Monta hienoa opaskirjaa olet hankkinut ja niihin syventynyt. Tuosta metsotaulusta pidän, siinä on värit kohdallaan ja pyrstön takana voi olla vaikka pyörremyrsky! Minä yritin joskus vuosikymmenet sitten "maalata" öljyväreillä, muutama taulu tuli valmista, mutta sitten muuttojen myötä joutuivat roskalavalle kuten myös Talensin värituubitkin. Taitaa perusvalkoinen ja joku sininen olla vielä tallessa. Ei minusta sinun veroistasi kuvantekijää olisi silti tullut.

    VastaaPoista
  2. Voi herrajee, että minun pitääkin olla sitte pöljä, maalausveitsestä kirjoitit ja minä kun oon aina luullu, että sitä pensselillä tai siveltimellä maalataan... Mutta on sinulla ihan oikeasti varmaan hyvät kirjat apuna kun etenet tällä taiteilijan taipaleellasi. Maalausintoa toivotellen tarja (ps. muistappa kuitennii myös levätä työn, kodinhoidon ja taidejuttujen lisäksi).

    VastaaPoista
  3. Niinpä, sanotaanhan niinkin että tuli hännän alla, että mikseipä pyörremyrsky pyrstön takana :) Voi sentään, että menivät taulusi roskiin, harmillista. Itsehän sitä monesti on kovin kriittinen omille töille, niin on varmaan sinunkin tapauksessa ollut. Sinisestä ja valkoisesta tulee hyvä talvimaisema :)

    Siveltimillähän minä olen maalannut, veistä olen tähän saakka käyttäny lähinnä paletin puhdistamiseen. On se vähän erilainen kuin keittiöveitsi, sellainen joustava, saapa nähdä miten sillä maalaaminen sujuu.

    VastaaPoista

Pienikin kommentti piristää :)